Povijest umjetnosti

četvrtak, 01.01.2009.

Gotika


Gotika

Drugo veliko stilsko razdoblje europske srednjovjekovne umjetnosti. Najprije se javlja u Francuskoj u drugoj polovici 12. stoljeća u ostalim europskim zemljama oko sredine 13. stoljeća. U pojedinim dijelovima Europe, posebno provincijama gotički stil se održao čak do 17. stoljeća ( inače gotički formalni elementi žive do sredine 17. st.), prestaje u 15. st ( u Italiji)
Vuče porijeklo iz romanskog stila, on je najjasnije izražen u arhitekturi ali se u gotovo svemu razlikuje od romanskog.
Gotika je dobivala svoj konačan izgled rastom i razvojem gradova, trgovačkih kolonija, a materijalno bogatstvo je određivalo veličinu i bogatstvo katedrale;
Razdoblje osnivanja cehova i umjetničkih skupina, najveće zajednice ovog tipa su bile iz Njemačke, strogo organizirane sa propisanim pravilima, došlo je do internacionalizacije stila, miješanja iz različitih dijelova Europe zbog djelovanja cehova, međutim u 13. st tema, formalno rješenje i materijal su i dalje propisivani od strane crkve.
• Gotički urbanizam: grad se postepeno izdvaja iz seoske sredine te se od feudalnog svijeta osamostaljuje razvojem društvenih odnosa i nove političke organizacije. Dvor i samostan se sada uključuju u grad, dvor postaje veći i raskošniji. Grad ovog razdoblja je raznovrstan po svojoj funkciji: ima obrambeni, administrativni karakter ali je za razliku od romanskog samostalan, podijeljen je na četvrti prema pojedinim zanimanjima, svaka je četvrt imala manji trg i crkvu, dakle grad je policentričan.

Castel del Monte ( Italija, 1240. g.)
-zamak koji se nalazi izvan grada i ima obrambeni karakter, što se očituje u dvostrukom zatvaranju prema van kulama i zidovima.
-bitan je novi element otvaranja u središtu;
Tlocrt je simetričan i poligonalan, kompozicija strogo geometrijska;
Ulazna vrata su plastički izdvojena i naglašena visokim zabatom, kapitelima i vijencem;
-podjelu unutrašnjosti na 2 kata primjećujemo prema uskom zaobljenom vijencu što obilazi čitavu građevinu i horizontalno je dijeli.

Mont St.Michel ( Francuska, 13. st)
-kršćanska karolinška crkva sagrađena na nekadašnjem keltskom brdu mrtvih;
-Arhitektura čitavog kompleksa se stoljećima prilagođavala formaciji stijene na kojoj se nalazi;
-gradnja se odvijala nadograđivanjem same stijene, okupljanjem prostora oko nje, a stijena je bila jezgra koja se postupno smanjivala dok se na trećoj razini ( gdje su klaustar i crkva) potpuno ne izgubi;
-volumen slijedi obris brežuljka, a gotički toranj i kor se prilagođavaju romaničkom dijelu;

Klaustar u Arlesu ( Francuska 1225.-1228.)
-dvostruki izmaknuti red arkada ubrzava ritam te se postiže efekt kretanja volumena i mnogolikost i promjenjivost pogleda;
-volumen je oblikovan u tanke stupiće, glatke površine ( granit)
-plastično naglašavanje pojedinih dijelova pridonosi pokretljivosti volumena i prostora

• Gotička arhitektura: gotska umjetnost je nazvana nacionalističkom te za razliku od romanske nije odraz mističnih učenih teologa. U arhitekturi je doživljena evolucija zahvaljujući otkriću novih konstruktivnih elemenata: prelomljeni luk, potporni luk, i rebrasti svod. Ostvarena je nematerijalizirana skeletna konstrukcija gotske katedrale koja sada teži visini te je stvoren sustav koji je potpuno logičan i opravdan u svakom detalju.
Rebrasti svodovi su najčešće dodani kao ukrasni element konstrukcije 8 rjeđe kao potreba tehničke prirode). Gotička se arhitektura protivi materiji i prirodi materijala. Umjetnik tog doba obrađuje kamen, daje mu oblik u kojem se gubi njegova osobina-težina, daje mu izgled elastične materije iz koje proistječu oblici koji kao da cvjetaju žive i plamsaju. Cilj je od mrtve materije stvoriti iluziju živog organizma. Bila je potrebna kalkulacija te poznavanje matematike i statike.
Prosječan je grad imao 40 do 50 crkava. Između 1050. i 1350. je samo u Francuskoj podignuto 80 katedrala, 500 velikih i 12 000 malih crkava. Katedrale su toliko velike da vrlo često mogu primiti čitavo stanovništvo grada ( npr. u Amiensu prima 10 000 ljudi).


Katedrala u Strasbourgu ( Francuska)
-toranj je visok 142 m što odgovara visini od 40 katova, on je orijentacijska točka;
-simbolizira moć i bogatstvo grada svojom veličinom, njena skulpturalno obrađena fasada je pokazatelj svih znanja srednjega vijeka ( bestijarij, kalendar, sedam vještina, kolo sreće, vrline i poroci, likovi iz Starog zavjeta, Evanđelja, apokrifi, likovi svetaca i iz antičke povijesti, kraljevi te posljednji sud).

Notre Dame ( Pariz; 1163.-1250.)
-Stvorena je nova prostorno plastična koncepcija;
Stvoren je veliki jedinstven prostor, dimenzije su povećane, glavni brod proširen, transept i apsidioli uvučeni u kontinuiranu granicu zida bočnih brodova i kora.
-nova konstruktivna rješenja su omogućila dizanje u visinu te otvaranje zida velikim prozorima: šiljasti luk, križno- rebrasti svod i kontraforni sistem.
-U plastičnom oblikovanju fasade također primjećujemo težnju za jedinstvom, okviri se poklapaju s konstruktivnim skeletom,
-Vertikala je uravnotežena horizontalnom podijeljenošću; masa zida koji je nosač nije negirana;
-Proporcionalnost je postignuta statičnim geometrijskim likovima kružnice i jednakokračnog trokuta.

Kapela King's collegea, Cambridge ( Engleska 1446.- 1575.g)
-perpendicular stil ( okomiti stil kasne engleske gotike;
-teži se jedinstvenom velikom visokom prostoru što se primjećuje u jednobridnoj kapeli gdje zid kontinuira i spaja se u jedinstvo sa svodom;
-zid je u cijelosti zamijenjen staklom, ostao je skelet stubova i lepezasta mreža rebara;
-prostor je dinamičan zbog sukoba horizontalnog i vertikalnog kretanja;
-izvana je zid raščlanjen stepenastim kontraforima koji izlaze iz niskih bočnih kapela odvojenih od prostora u unutrašnjosti uklopljenih u razmak što ga čine kontrafori širinom.

Sv. Anna u Annabergu ( Njemačka, početa 1449.)
-tip dvoranske crkve-sva 3 broda su iste visine pa je prostor jedinstven;
-crkva se sastoji od traveja jednake širine dužine i visine;
-svod izvire iz stubova i izravno se naslanja na njih, rebra (elementi plastičnog oblikovanja svoda) se ne centriraju u uglove traveja već tvore slobodnu ornamentalnu igru i povezuju se iz traveja u travej iz broda u brod te tako naglašavaju jedinstvenost.
-svod je vizualno uzdignuta pažnja na njega usmjerena zahvaljujući organičnim ornamentima koji se spuštaju i svijaju oko stubova te nestaju u njihovoj masi.

• Gotička skulptura:u početku razvoja gotske skulpture najčešća tema je bio posljednji sud, kasnije krunisanje Bogorodice, u početku gotska plastika je bila idealizirana ( idealizam Periklovog doba)a kasnije je realistična ( Burgundija 15. st.) Prva gotska skulptura San Denija se nije sačuvala pa se kraljevski ulaz u Chartresu uzima kao najstariji gotski spomenik. Realizam gotike je bio usredotočen na detalje (lišće. Alat) a ne na sveobuhvatni vidljivi svijet., najveća su ostvarenja manjih dimenzija.
3 000 statua u katedrali u Rheimsu govore o potrebi za plastičkim oblikovanjem svih dijelova volumena, plastika gotike se oslobađa zakona arhitektonskog okvira.

Portal Kraljeva, Chartres( Francuska 1145.- 1155.)
-Likovi su još uvijek dio arhitekture (zatvorenošću, izduženošću, statičnošću)ali se nagibima glava i podnožjima izdvajaju iz kadra, stup nije identificiran sa ljudskim tijelom (sad postoji stup, i lik ispred njega).



Oltarna pregrada iz Chartresa
-prizor rođenja koji se odvijaju prostoriji koja je prikazana zastorima i ležajem, a prostorni odnosi tih elemenata su određeni visinom reljefne obrade;
-veza između Bogorodice i djeteta je određena iz dna različita gledišta: za prizor u cjelini te za ležaj i tijelo bogorodice koji se izdižu u ptičjoj perspektivi;
-pozadina za razliku od romanske je konkretizirana;
-planovi se odvijaju prema naprijed u sve višem i višem reljefu, paralelni su i prelaze jedan u drugi perspektivnim skraćenjima i krivuljama pokreta i haljine;
-naglašena plastičnost volumena (detalji lica i namještaja);

Naturalizam i idealizam u djelima rane i zrele gotike, teško razlučivi; težnja za konkretnim i materijalnim se poklapa sa traženjem idealne ljepote; u kasnoj gotici ta ravnoteža je narušena- javlja se težnja za grotesknim i brutalnim ( Uta iz Naumburga).
„Gotički vrt“-pripitomljavanje prirode obraćanjem bilju, životinjama nebeskim tijelima kao braći i sestrama- panteizam, djelatnost Franje Asiškog tj odricanje od bogatstva i znanja akumuliranog u gradu te otvaranje prema prirodi ( kapitel u Rheimsu, 13. st- naturalistički oblikovano lišće, svjež doživljaj prirode).

Rajnski majstor: Rajski vrt ( 1420.g.)
-prikazan je odnos gotičkog čovjeka prema prirodi, formirana je nova tema- rajski vrt,
-priroda se ograničava, kontrolirani vrt u kojem se bogato raslinje naturalističkim nabrajanjem pripitomljuje i približava.


Teži se preciznoj i opširnoj naraciji ( konkretizacija prostora, ambijenta, kretnje, fizionomije) što dovodi do nagomilavanja arhitektonske površine ( skulpturalna forma prelazi u slikarsku).
„Ključni kamen“-zaglavni kamen na mjestu križanja rebara križno- rebrastog svoda, ima oblik ljudske ili životinjske glave ili biljnog motiva. ( ključni kamen iz Lincolna, Engleska; 1260.g.- čitav prizor sa likovima u kojem se arhitektonski element izgubio).

• Gotičko slikarstvo: u početku se razvijalo sporije, zidna površina se raščlanjuje pa nije pružala veće mogućnosti razvoja gotičkog zidnog slikarstva, međutim razvija se novo polje slikarstva i nova tehnika- prozori se ukrašavaju vitrajima 8 naglašavanje unutrašnjosti broda). U kasnijem razvoju gotike skeletna je konstrukcija sve izraženija pa prozori dostižu velike razmjere, ovaj stil u rukama velikih majstora je pokušaj stvaranja trodimenzionalnog efekta u kojem je olovna traka kontura crteža koji sugerira trodimenzionalnost crteža..
Razdoblje između 1200. i 1250. se naziva zlatnim dobom vitražnog slikarstva.
Štafelajna slika postaje dominantna vrsta gotičkog slikarstva kao privatna stvar koju pojedinac može posjedovati, freska ostaje dominantna samo u Italiji, u ostalim dijelovima se rjeđe pojavljuje.

Giotto di Bondone: Judin poljubac( Scrovegna Padova, Italija; 1304.- 1305. g.)
-freska u kapeli;
-prisutno kvadratično polje sa dva pojasa : gornji pojas(plava ploha–križanje linijskih oblika baklji), donji pojas ( gusto naseljen zbijenom masom kristovog uhićenja);
-tri plana: Prednji ( Čine ga likovi u jednom redu ), drugi plan (gusto grupirane kacige ), treći plan (apstraktna plošna pozadina );
-izgrađena kazališna realistička scena ( likovi okrenuti jedan prema drugom svaki prema svojoj ulozi neobraćaju pozornost na gledaoce, nekoliko događaja se zbiva istodobno);
-Juda ljubi Krista, Petar siječe uho Malhusu kome jedan vojnik vuče odjeću, netko se sprema udariti Krista toljagom, ostali drže baklje i gledaju;
- rahla kompozicija, središte je u velikom zbijenom Judinom tijelu ( Sumarno prikazanom plaštu );
-Giotto ne teži naturalizmu on uspostavlja jedinstvene skulpturalne mase kontinuiranim linijama i jakim kjaroskurom – PRETEČA RENESANSE.

Rogier Van Der Weyden ( 1439. – 1443. )
-Središnji dio trokrilnog oltara;
-suprotnost između iluzije i prostora ( plastičnost likova i iluzije prikazanog prostora – najočitije u središtu slike, duboki prostor što ga čine noge lika koji pridržava Krista, nabori Marijine haljine );
-prikazani najsitniji detalji likova ( iluzija stvarnosti,naturalistički oblikovana kazališna scena, dvostruka - trostruka medijalnost).

J.Wan Eyck : Arnofini i njegova žena (1434.)
-dokument vjenčanja sa potpisom slikara kao svjedoka (ili ogledalo sa kojim se on poistovjećuje );
-kompozicija statična, sve je pregledno;
-prostor sobe u kojoj se nalaze likovi slikan je u ptičjoj perspektivi a stvari postoje kao plastični samostalni oblici;
-na stražnjem zidu je naslikan o ogledalo čime je prostor upotpunjen, zaokružen i dobiva novu dimenziju( jer su predmeti viđeni i sa druge strane);
-gledalac je uključen( jer je inače nevidljivi zid što zatvara prostor sa šeste strane prikazan).


01.01.2009. u 22:56 • 1 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

  siječanj, 2009  
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Siječanj 2009 (5)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

Maturantica sam i pripremam bilješke za upis na fax, ako tko ima sto dodati, ili zna gdje još naći materijala samo ostavite komentar.
Na ovom blogu objavljujem vlastite skripte za pripremu za povijest umjetnosti i arhitekturu, koristila sam se knjigama: Likovna umjetnost 1- Karamehmetović i Unković, te Likovna umjetnost 2- Damjanov.

Linkovi

Umjetnošću se bave usamljeni ljudi i namijenjena je zbližavanju.


http://emotionalwhisper.deviantart.com/
http://emowhisper.blogger.ba/


http://hesterkin.deviantart.com/
http://redblackwhite.deviantart.com/
http://www.spookykids.net/



http://www.gimnazijafgm.info/portal/


http://katedrala-mostar.info/
http://www.carbkbih.com.ba/